博物館は、多くの資料を収蔵し、それを人々に公開しています。本物の資料が永遠にその形をとどめることができるのなら、博物館はその本物を最善の方法で保存することだけを考えれば良いでしょう。ところが本物は時がたつにつれて、破損、劣化、また最終的には消滅してしまいます。
この、避けられない事態に対処するための現在考えられる唯一の方法が、本物の資料を現存する最良の技術でデジタルデータ化して保存することです。デジタル化データは、たとえそれを保持する物理媒体が劣化したとしても、再びデジタル複製を行うことで、そのデータを劣化させることなく複製することができます。本物が劣化しても、デジタルデータだけは、デジタル化された時点の姿をそのままとどめておくことができるのです。
更に、一旦デジタルデータとしてコンピュータの中に入力してしまえば、コンピュータのデジタル処理技術によって、劣化以前の本物の状態を再現できることもあります。資料の劣化がどのように進むのかというメカニズムを知ることによって、コンピュータの上で、その劣化のメカニズムの逆を計算し、既に劣化してしまった資料から、昔の鮮やかな資料を復元することもできるのです。
Museums collect and store many collections and then make them available to the visiting public. If the original collections remains the same over time, then the museum only needs to pay attention the preservation of the collections as best as possible. However, in practice, the collections tend to break, wear and eventually disappear at worst.
The best method to face this inevitable problem of degradation of collections is digital archiving of the original items using the best digital technology available. Digital data can be re-produced faithfully on another media if the original recording media deteriorates over time. Even if the original collection item degrade in quality, the digital data will faithfully re-produce the shape of the original when it was digitized.
Furthermore, we can even guess the condition of the original material before the degradation set in using the computerized data. By simulating the degradation process, and then running it in reverse, we can restore the image of the item in the past based on the current digital data.
「東京物語(1953年作品、© 松竹株式会社)」より From "Tokyo Story (1953, © Shochiku Corporation)" |