近代の日本には美術と関わりの深い雑誌がいくつも存在する。それらのなかには、明治35年3月に画報社から創刊された『美術新報』のように、美術専門を標榜した雑誌もあれば、明治43年創刊の月刊誌『白樺』のように、文芸誌としての建前を崩さぬまま同時代の芸術に多大な影響を及ぼしたものもある。また、こうした有力な雑誌と別に、ごく一部の限られた人々のあいだでしか流布しなかったとはいえ、その後に新興する前衛芸術運動の先駆けとして重要な意味を持つ、吉行エイスケの個人誌『ダダイズム』や村山知義他の同人誌『MAVO』のような小部数稀少雑誌もある。
これらの雑誌はどれを採っても「資料」でなしに「史料」であり、何らかの保存措置を講じる必要のあることは論をまたない。まして、それらは眼にみえて消滅しつつあり、システマティックな収集と保存が急務であることも自ずから明らかである。かてて加えて、これら各種の雑誌、とくに稀少性の高い雑誌は、独り美術史のみならず、文学史、社会史、印刷出版史など、広く社会一般に関する研究のすべてに必要不可欠なものでありながら、専門研究者の使用に耐える書誌学研究が十分になされていない。そうしたことを考えるなら、デジタル画像情報に書誌学的なデータを加えて作られるデータベースは、歴史的な「文化財」としての稀少美術雑誌をデジタル情報として恒久的に保存できるというだけでなく、それらの有する多面的な価値を一般に広く知らしめ、多価的な情報の公有化を促し得るという点で、社会に対して資するところも少なくないはずである。
ところで、国内には壱千館を優に超える美術館(含相当施設)が存在するといわれるが、それらのなかに美術雑誌を体系的に収集している館がどれほどあるだろうか。たとえば、東京都現代美術館は、国内でもっとも蓄積量の多い館の一つと目されている。現に、同館には1992年2月現在の数字で1400タイトルを超える定期刊行物のコレクションが存在し、それらは定期購読というかたちを通して現在もなお増加の道を辿っている。しかし、コレクションの中身、とくに芸術性の高い歴史的な美術雑誌についてはどうだろう。明治期から大正期にかけて出版された雑誌はもちろん、昭和前半期から戦前にかけて出版されたものを加えても、古い美術雑誌のタイトル数はごく僅かなものに過ぎない。これは古くから雑誌の収集を疎かにせず、主要な雑誌はもちろんのこと、稀少雑誌まで幅広く揃えている欧米の美術図書館と対照的である。
たしかに、文学、社会、思想ばかりでなく、美術についても重要な雑誌の複刻版がかなり出回ってはいる。しかし、他の分野の雑誌であればいざ知らず、美術の雑誌については、ときに自刻自刷のオリジナル版画が含まれた雑誌の存在することを考えるなら自ずと明らかだろうが、オリジナルに較べると複刻による減価があまりにも大きい。複刻で記号情報を保存・蓄積できたにせよ、美術雑誌が「モノ」として有する価値を恒久化できないからである。そればかりではない。仮に雑誌のシステマティックな収集が可能となっても、それだけでは根本的な解決につながらない。なぜなら、雑誌が自然増加するにつれ、書架の狭隘化することは眼に見えており、やがては限界に達する。ばかりか、紙に印刷された文字・画像という雑誌資料の基底的な属性を前に、経年変化を予防するという対応策につながらないからである。この伝で言えば、資料のマイクロ・フィルム化事業のような愚行を二度と犯してはならない。というより、美術雑誌のように図版の多用されているものについては、低品位の複製媒体それ自体が不向きなのである。
デジタル・アーカイヴでは一枚の磁気ディスクに膨大な画像・テキスト情報を入力することができる。館内のメイン・サーヴァーに蓄積されたデジタル情報を高精細ディスプレイや各種ネットワーク端末で利用可能となるなら、高度な専門研究者の利用にも耐え得る、付加価値の大きな画像データベースができるはずである。
そうした思いを込めて、われわれは明治・大正・昭和初期の美術雑誌のデジタル化と取り組んできた。『大日本美術新報』、『東洋絵画叢誌』、『絵画叢誌』、『美術新論』、『みづゑ』など、明治中期から後期にかけての主要な雑誌については、各号の表紙(と裏表紙)のデジタル情報化がなされており、『東洋美術』(全冊)、『みづゑ』(1号−250号)、『方寸』(全冊)、『美術園』(1号−20号)の四誌については、目次と表紙の文字・画像の入力が終わっている。また、明治末期の洋画専門雑誌『現代の洋画』(28冊)、大衆的・思想的な雑誌類としての『小国民』(15冊)、『笑』(22冊)、『社会主義研究』(全6冊)についても各号の外装のデジタル画像化を行い、さらに大正期の大衆美術雑誌『美術写真画報』(全10冊)、極稀の自刻自刷版画雑誌『蛇木』(全8冊)、ダダイスム同人雑誌『賣恥醜文』(6冊)、前衛同人美術雑誌『シェル・ペントル』(3冊)、多くの左翼系美術家の関係した『労働』(12冊)と『築地小劇場』(43冊)などのデジタル画像化も進んでいる。さらに『みづゑ』、『中央美術』、『アトリエ』、『美術新報』、『富士のや草紙』、『創美』、『芸術』、『生活美術』など、大正から昭和にかけての雑誌約500件の表紙のデジタル画像化を行うと同時に、すでに入力済みの雑誌『築地小劇場』の関連資料として、同劇場で上演された舞台の写真を調査し、演目を特定した上で約200件の画像入力も終わっている。なお、戦後に出版された『みづゑ』、『アトリエ』、『美術手帖』、『芸術新潮』については将来に期したい。以上、これまでに別掲の雑誌コード表にある通り、明治・大正・昭和前期の美術雑誌53タイトル、総計約2500冊の表紙のデジタル画像化を行うことができた。
われわれは明治以降に出版された美術関連雑誌の画像情報(外装と一部の挿絵)と文字情報(目次、出版履歴、雑誌解題)をデータベースへ取り込み、雑誌に収録された記事や図版の検索を行えるようにするとともに、雑誌の外装を通して、片や個々の雑誌の「貌」の通時的な変遷から時代の移り変わりを、片やその共時的な比較対照からある特定の時代における文化の書誌的な分布状況を、それぞれ読み解けるようにしたいと考えている。
Modern Japan had a number of magazines related to fine arts. While some of them were openly devoted to fine arts, like "Bijutsu Shinpo" first published in March 1902 by Gahosha, there were others like "Shirakaba," a monthly literary magazine born in 1910 giving much influence on the arts in general of the time while sticking to its mainstream literature. Besides such well-known magazines, there were others of limited circulation but played significant roles in heralding the later avant-garde art movement, such as "Dadaism," a private magazine of Eisuke Yoshiyuki and "MAVO," issued by a coterie of writers such as Tomoyoshi Murayama, which now have scarcity value.
As these are not only "materials" but "historical materials" (homonymous in spoken Japanese), it is beyond question that some measures need to be taken to preserve them. Particularly, the fact that they are rapidly disappearing suggests the urgencies of systematic collection and preservation. More importantly, despite the fact that these magazines, especially those scarce, are indispensable for historical studies of not only fine arts but of literature, the society, of printing and public industries and other subjects in general, adequate bibliographic researches have not been made for use by specialist researchers. In this view, a database prepared by adding bibliographic information to the graphic data obtained from these rare art magazines will serve not only as a permanent digital archive, but also a great contribution to the general public as it can show its versatile value and promote its wide use.
I wonder how many out of more than 1,000 art museums (including similar facilities) said to be in Japan have a systematic collection of these art magazines. For example, the Tokyo Modern Art Museum is seen as one of the largest domestic archives. As of February 1992, it had more than 1,400 titles of journals, which should have continued to increase in volume ever since at the museum as a regular subscriber. But what about the contents, and the quantity of the art magazines that have high artistic and historical values? The number of titles of old art magazines, published in the eras of Meiji and Taisho and prewar years of Showa, is rather limited. This situation sharply contrast to that of the art libraries in the U.S. and Europe which traditionally attached importance to the collection of magazines, not only major ones but also a wide range of rare magazines.
Reprinted editions are available for a number of important art magazines, as well as those on literature, social issues and ideology. Apart from those of other genres, however, reprinted editions of art magazines lack much of the value inherent in originals, especially if such originals were hand-printed by the woodblock artists themselves. It is because a reprint does not retain the original value of the magazine itself, though signal data can be preserved and accumulated by reprinting. Furthermore, a systematic physical collection of magazines may be possible, but that alone is insufficient for as a solution. It is because magazines will increasingly take up the stack space as they grow in number until there is no space at all. Besides, there is no way to prevent wear-and-tear of magazine information as it is basically letters and images printed on paper. Incidentally, however, we should avoid repeating the mistake of microfilming data. First of all, such low-grade copying media are not suitable for art magazines that use many illustrations.
In digital archive, on the other hand, a single magnetic disk can store a huge amount of image and text information. If it is possible to retrieve digital information stored in the museum's main server on high-precision displays and network terminals, the image database will gain high-added value as it commands high-level use by specialist researchers.
With the above view in mind, we have been digitizing the art magazines of the Meiji and Taisho periods and early years of Showa. We have digitized the covers (and back covers) of major magazines published in the middle- to later-part of Meiji period, such as "Dai-Nihon Bijutsu Shimpo," "Toyo Kaiga Sosi," "Kaiga Soshi," "Bijutsu Shinron" and "Mizue." We have completed inputting letters and graphics of the covers and tables of contents for the following four magazines: "Toyo Bijutsu" (all issues), "Mizue" (No. 1 - No.250), "Hosun" (all issues) and "Bijutsuen" (No. 1- No. 20). Also, we have digitized the graphics on the bindings for all issues of "Gendai No Yoga," a magazine dedicated to Western paintings in the late Meiji period (28 volumes), "Shokokumin," a popular-movement and ideological magazine (15 volumes), "Warai" (22 volumes) and "Shakaishugi Kenkyu" (all 6 issues). We are now promoting digitization of "Bijutsu Shashin Gaho," a popular art magazine of the Taisho period (all 10 issues), "Jyamoku," a very rare magazine of woodcut pictures printed by the woodblock artists themselves (all 8 issues), "Baichi Shubun," a coterie magazine on Dadaism (6 volumes), "Cher Peintres," an avant-garde and coterie art magazine (3 volumes), "Rodo," an art magazine containing works of many left-wing artists (12 volumes) and "Tsukiji Shogekijo." (43 volumes) Furthermore, we have digitized the graphics on the covers of about 500 volumes of magazines published in the Taisho period and early years of Showa, such as "Mizue," "Chuo Bijutsu," "Atelier," "Bijutsu Shimpo," "Fujinoya Soshi," "Sobi," "Geijutsu," and "Seikatsu Bijutsu," and have reviewed the photographs taken of the plays staged at the theater, identified them with the titles of the plays to select about 200 images and completed entering them as the data related to those of "Tsukiji Shogekijo" magazine which had previously been entered. By the way, we plan to do the similar work for the postwar issues of such magazines as "Mizue," "Atelier," "Bijutsu Techo," and "Geijutsu Shincho." As mentioned in the foregoing, we have so far been able to complete digitization of the graphics on the covers of about 2,500 volumes of 53 magazines published in the Meiji, Taisho and early years of Showa periods, as listed on the magazine-code table shown on a separate page (or sheet).
We are planning to store graphical data (on bindings, and some illustrations) and character-data (tables of contents, histories of publications, magazine bibliography) of the magazines related to fine arts published since the Meiji period into our database so that the articles and illustrations contained in these magazines can be retrieved. Our aims are to use the exterior designs of these magazines to make it possible to understand the changes of the times from the changes in the magazine's "exterior designs" on one hand, and bibliographic distribution of the cultures of a given time in the past from a concurrent comparative study on them on the other.
本研究は平成7年度〜9年度の科学研究費補助金(基盤研究C2 課題番号 07801012)ならびに、鹿島美術財団研究助成「超精細画像データベースによる美術研究」の成果の一部をなすものである。